Tekeekö PlayStation 5 merkittävän eron, kun pelataan Horizon: Forbidden Westiä?

Pelaaminen on yhä useampien harrastus nykypäivänä. Pelien kehitys on tullut pitkän matkan ensimmäisistä tietokone- ja konsolipeleistä nykyhetkeen, jossa pelaajat pääsevät nauttimaan realistisista ja avoimista maailmoista. Pelit muistuttavatkin jo elokuvakokemusta nykyään. Uudet ja tehokkaammat konsolit tarjoavat enemmän potentiaalia pelien hyödynnettäväksi ja peleistä tulee entistä näyttävämpiä ja realistisempia. Yksi odotetuista peleistä on sekä PlayStation 4 että PlayStation 5:lle tuleva Horizon: Forbidden West. Tässä artikkelissa pohditaan sitä, millainen ero syntyy, kun samaa peliä pelataan kahdella eri konsolilla. Pelaaminen on kuitenkin laajempi käsite, kuin pelkästään konsoli ja tietokonepelit ja on hyvä luoda ensin katsaus erilaiseen pelaamiseen, joka on johtanut nykyiseen tilanteeseen.

Oma pelikone taskussa – samoin lukematon määrä pelejä

Suurin yksittäinen tekijä pelaamisen yleistymiselle lienee älypuhelimien yleistyminen. Käytännössä jokaisella on pelikone taskussaan. Tämän lisäksi pelien saatavuus on lisääntynyt ja helpottunut: monia pelejä voi ladata ja pelata ilmaiseksi omalla puhelimella. Tarjolla on monenlaisia pelejä aina ajopeleistä strategiapeleihin. Käden ulottuvilla on myös kasinokokemus: enää ei tarvitse matkustaa fyysiselle kasinolle, vaan tarjolla on iso määrä nettikasinoita. Pelien moninaisuus näkyy myös nettikasinoilla. Esimerkiksi kolikkopelit löytyvät monen nettikasinon valikoimasta. Nettikasinoiden sivuilla voi kokeilla esim. niin tietokilpailun innoittamaa peliä kuin Indiana Jones -henkistä seikkailuakin. Tämä kertoo siitä, miten nettikasino huomioivat pelaajamäärän kasvun ja pelaajien erilaiset mieltymykset. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin.

Avoin maailma ja Horizon: Forbidden West

Avoimen maailman pelit ovat toki oma lukunsa. Ne pyrkivät tarjoamaan pelaajalleen mahdollisimman täyden pelikokemuksen. Avoimessa maailmassa jäljitellään oikean maailman mahdollisuuksien moninaisuutta ja syvyyttä. Pelaaja voi seikkailla maailmassa vapaasti. Tämä luonnollisesti kysyy tehoja pelikoneelta, oli kyseessä sitten tietokone tai konsoli.

Horizon: Forbidden West on jatko-osa pelille Horizon: Zero Dawn ja hyödyntää avoimen maailman konseptia. Kyseessä on toimintaseikkailupeli, jossa pelaaja pääsee tutkimaan jopa vedenalaista maailmaa. Pelin maailmoissa on tarkkoja yksityiskohtia, joista pelaaja voi nauttia seikkailun edetessä. Kaikki tämä kuulostaa lupaavalta, mutta pääseekö samasta pelikokemuksesta nauttimaan myös vanhemmalla PlayStation 4 konsolilla?

Mitä eroja PlayStation 4:n ja PlayStation 5:n välillä?

Monet ovat pohtineet sitä, että millaisia eroja samalla pelillä on uuden ja hieman vanhemman PlayStation -konsolin välillä. Fakta nimittäin on, että konsolien ”raudoilla” on eroa. Pelin kehittäjä alankomaalainen Guerilla Games kertoi, että peliä kehitettiin sekä PlayStation 4:lle, että PlayStation 5:lle samaan aikaan. Tämä ei luonnollisestikaan tarkoita, että he olisivat tinkineet missään määrin pyrkimyksestä hyödyntää sitä potentiaalia, minkä PlayStation 5 pelintekijöille tarjoaa. Paljon pelin kehityksestä ja testaamisesta tehtiin PlayStation 4:llä. Näin haluttiin varmistaa, että PlayStation 4:n omistajat pääsevät nauttimaan myös upeasta pelikokemuksesta ja että peli näyttää komealta myös vanhemmalla konsolilla. PlayStation 5:n kanssa on kuitenkin mahdollista viedä asiat pidemmälle.

Grafiikat ja suorituskyky

Uudet speksit tarjoavat uusia ominaisuuksia. Pelin PS5 -versiossa peli tulee pyörimään kuvataajuudella 60 ruutua per sekunti (fps, eli frames per second). Jo aiemmin tässä artikkelissa mainittu vesielementti vaikuttaa olevan uudessa pelissä tärkeässä roolissa ja PS4 ja PS5 prosessoivat vettä pelissä eri tavalla: niillä on käytössä eri mallinnussysteemi, mikä antaa PS5:lle etumatkaa, mitä tulee grafiikkaan ja yksityiskohtiin. Tämä ei luonnollisestikaan ole yllätys, sillä PS5:ssä riittää potkua.

Hahmojen ja skenaarioiden yksityiskohtien suhteen konsoleiden välillä on eroja ja samoin on valaistuksen suhteen. PlayStation 5 käyttää Ray-Tracingia. Lisäksi Aloyn, eli pelin hahmon, ympärillä oleva valo (jota Guerilla Games kutsuu ”sankarin valaistukseksi”, Hero Lighting) ei ole PS4:lle tulevassa pelissä ja loistaa siinä ainoastaan cutskeneissä. PlayStation 5:lle tulevassa versiossa valo on kuitenkin aina läsnä.

Latausajat ovat varmasti seikka, joka askarruttaa monia. Tietojen mukaan tämän hetken PS5 version lataamisessa kestää ainoastaan muutaman sekunnin. PlayStation 4:llä pelin lataaminen kestää noin kaksi minuuttia, sanoo pelin tekemisessä mukana ollut Mathijs de Jonge. Tämä ei toki ole yllätys, kun muistetaan ensimmäisen Horizonin latausajat tietokoneella.

Kontrolli ja äänet

Sekä kontrollin ominaisuudet että äänijärjestelmä ovat erilaisia eri versioissa. Tämä johtuu siitä, että pelistudio haluaa hyödyntää PlayStation 5: DualSense ja 3D Audiota maksimaalisesti. Playstation 4 ei valitettavasti omaa kumpaakaan näistä. Pelistudio ei kuitenkaan ole kertonut juurikaan yksityiskohtia näistä ominaisuuksista. PS5:n ohjaimen suhteen Guerilla Games on sanonut, että se hyödyntää tarjolla olevaa haptic feedback -teknologiaa. Tämän lisäksi R2 -napin toimintoa pyritään hiomaan huippuunsa pelissä.

Kasinot ja 2020-luku

Uskomatonta mutta totta, Eurooppaankin yhä avataan ja kehitetään myös kivijalkakasinoita. Vaikka netti ja digitaalisuus jyllää, aina löytyy asiakkaat myös niille linna- ja kartanomaisille isoille rakennuksilla, joiden sisältä löytyvät hienot ravintolat, hotellihuoneet, pelisalit ja automaattipelit. Vaikka näitä rakennuksia yhä siis avataan, on kasinot 2020-luvulla entistä enemmän digitaalisia, jopa kivijalassa.

Digitalisaatio muuttaa elämäämme

Jos olet huomannut, pankitkaan eivät ole enää avoinna joka päivä, mutta käteistä voit nostaa, vaikka kaupan kassalta. Ja asunnon ostamisen voit hoitaa jo täysin pankin nettipalvelussa. Esimerkiksi Etelä-Suomen Osuuspankeissa mennyt kevät toi lähes 20 % asuntokaupoista digiin ja rohkeimmat pankkiirit puhuvat jo tuon luvun nousevan lähivuosina 50 % tasolle, näin digitulee arkeemme joka puolelta. Ei siis mitenkään ihme, että palvelut kuten Casinohuone casino ovat tuoneet kasinoiden tutut pelit meille pelattavissa siellä missä olemme, mobiilisti ja kotikoneelle. Ei tarvitse enää matkustaa edes naapurikaupunkiin päästäkseen pelaamaan livekasinon ruletissa, kun sen äärelle pääsee jo omalla älypuhelimella, kiitos toimittajien kuten ruotsalaiset Evolution Gaming ja NetEnt. Kasinopelien digitalisointi on muuttamassa kovaa vauhtia myös koko kasinoteollisuuden mekkaa eli Pohjois-Amerikkaa, missä Nevadan ylivoima puretaan osavaltio osavaltiolta nettipelien tullessa saataville.

Uudet markkinat kasvattavat tarjontaa

Siinä missä tähän mennessä eurooppalaiset kasinotalot ovat tuottaneet pääosin pelejään eurooppalaisille pelaajille, ovat maailmanmarkkinat laajentuneet ja pelaajat Aasiasta ja Pohjois-Amerikasta sekä Etelä-Amerikasta ovat tulleet markkinoille. Samalla myös uusia pelejä on tullut esimerkiksi Aasiasta Euroopan pelaajillekin saataville jo livepöytiä myöten. Se, että automaattipeleissä aasialaiset ja japanilaisetvaikutteet ovat olleet mukana jo pitkään eivät vielä tarkoita sitä, että itse peleissä olisi vielä aasialaista vaikutusta, mutta sekin on varmasti tulossa nyt 2020-luvulla.

Pari vuotta sitten USA:n korkein oikeus teki päätöksen, että jokainen osavaltio voi itse määrätä omasta rahapelaamisestaan netissä. Siihen asti lupa oli ollut vain Nevadalla. Näiden alkuaikojen aikana jo useat osavaltion ovat vieneet muutoslakeja nopeutettuna läpi ja edellä mainittu Evolution Gaming on ottanut jalansijaa markkinoilla. Jopa siinä mielessä, että Evolution Gaming on tehnyt julkisen ostopäätöksen NetEntiä kohtaan ja näistä kahdesta ruotsalaisesta kasinopelitalosta on tulossa entistä suurempi ja nimenomaan livepelien markkinoilla. Toiminnat USA:ssa vaativat paikallisia kasinoita, ja varmaan jo tänä vuonna tulemme saamaan jo olemassa olevien livepöytäkasinoiden oheen myös amerikkalaisia kasinoita esille livepöytien kautta.

Uusia innovaatioita markkinoille

Jo 2019 useat pelistudiot lupasivat tuottaa uuden vuosikymmenen kunniaksi uusia innovaatioita kasinoalalle. Ja vaikka kevään myllerrys vei koodarit etätöihin, ovat pelitalot tuoneet uusia pelejä tasaisesti markkinoille, ja myös niitä luvattuja uusia innovaatioita pelien sisälle. Uusia pelejä on tullut varsinkin livepuolelle, jossa jo nyt on tuttujen korttipelien ja ruletin oheen tulleet erilaiset noppapelit sekä erilaiset onnenpyörät ja pelien määrä lisääntyy jatkuvasti. Nimenomaan ns. FPG eli first person games ovat nyt tulilla, joissa pelaaja mobiilisti tai tietokoneensa ruudulla on oikeasti pelin sisällä mukana.

Uutuuksissa automaattipuolella on peleihin tullut entistä enemmän kerronnallisuutta ja peruspelin oheen kasvavia tarinoita, jotka aukeavat vasta kun peliä pelataan eteenpäin. Tällaisia pelejä ovat tuottaneet markkinoille esimerkiksi Yggdrasil viikinkisaagojensa kautta, ja NetEnt esimerkiksi salapoliisitarinansa kautta.

Vaikka pelit itsessään ovat yhä 100 % sattumaa ja kuka tahansa voi niissä voittaa, on niiden viihtyvyyttä ja tarinan kestoa jatkettu entistä paremmalla tarinalla ja kokonaisuudella. Se ei kuitenkaan tarkoita, että vanhat suosikit kuten Starburst pitänevät pintansa uusien pelienkin tullessa markkinoille.

Pelaamisen vastuullisuus

2020-luku tuo entisestään markkinoille pelioperaattoreiden vastuullisuuden pelaamisen ilosta ja viihdyttävyysarvosta. Operaattoreiden tulee entistä enemmän myös kouluttaa ja opettaa pelaajia seuraamaan omaa pelaamistaan, ja varmistamaan että kyse on hauskanpidosta, ei oman elämän pelaamisesta. Tämä vastuullisuus ja sen markkinointi ovat 2020-luvun koko kasinotalouden ja tulevaisuuden kulmakiviä.