Tekeekö PlayStation 5 merkittävän eron, kun pelataan Horizon: Forbidden Westiä?

Pelaaminen on yhä useampien harrastus nykypäivänä. Pelien kehitys on tullut pitkän matkan ensimmäisistä tietokone- ja konsolipeleistä nykyhetkeen, jossa pelaajat pääsevät nauttimaan realistisista ja avoimista maailmoista. Pelit muistuttavatkin jo elokuvakokemusta nykyään. Uudet ja tehokkaammat konsolit tarjoavat enemmän potentiaalia pelien hyödynnettäväksi ja peleistä tulee entistä näyttävämpiä ja realistisempia. Yksi odotetuista peleistä on sekä PlayStation 4 että PlayStation 5:lle tuleva Horizon: Forbidden West. Tässä artikkelissa pohditaan sitä, millainen ero syntyy, kun samaa peliä pelataan kahdella eri konsolilla. Pelaaminen on kuitenkin laajempi käsite, kuin pelkästään konsoli ja tietokonepelit ja on hyvä luoda ensin katsaus erilaiseen pelaamiseen, joka on johtanut nykyiseen tilanteeseen.

Oma pelikone taskussa – samoin lukematon määrä pelejä

Suurin yksittäinen tekijä pelaamisen yleistymiselle lienee älypuhelimien yleistyminen. Käytännössä jokaisella on pelikone taskussaan. Tämän lisäksi pelien saatavuus on lisääntynyt ja helpottunut: monia pelejä voi ladata ja pelata ilmaiseksi omalla puhelimella. Tarjolla on monenlaisia pelejä aina ajopeleistä strategiapeleihin. Käden ulottuvilla on myös kasinokokemus: enää ei tarvitse matkustaa fyysiselle kasinolle, vaan tarjolla on iso määrä nettikasinoita. Pelien moninaisuus näkyy myös nettikasinoilla. Esimerkiksi kolikkopelit löytyvät monen nettikasinon valikoimasta. Nettikasinoiden sivuilla voi kokeilla esim. niin tietokilpailun innoittamaa peliä kuin Indiana Jones -henkistä seikkailuakin. Tämä kertoo siitä, miten nettikasino huomioivat pelaajamäärän kasvun ja pelaajien erilaiset mieltymykset. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin.

Avoin maailma ja Horizon: Forbidden West

Avoimen maailman pelit ovat toki oma lukunsa. Ne pyrkivät tarjoamaan pelaajalleen mahdollisimman täyden pelikokemuksen. Avoimessa maailmassa jäljitellään oikean maailman mahdollisuuksien moninaisuutta ja syvyyttä. Pelaaja voi seikkailla maailmassa vapaasti. Tämä luonnollisesti kysyy tehoja pelikoneelta, oli kyseessä sitten tietokone tai konsoli.

Horizon: Forbidden West on jatko-osa pelille Horizon: Zero Dawn ja hyödyntää avoimen maailman konseptia. Kyseessä on toimintaseikkailupeli, jossa pelaaja pääsee tutkimaan jopa vedenalaista maailmaa. Pelin maailmoissa on tarkkoja yksityiskohtia, joista pelaaja voi nauttia seikkailun edetessä. Kaikki tämä kuulostaa lupaavalta, mutta pääseekö samasta pelikokemuksesta nauttimaan myös vanhemmalla PlayStation 4 konsolilla?

Mitä eroja PlayStation 4:n ja PlayStation 5:n välillä?

Monet ovat pohtineet sitä, että millaisia eroja samalla pelillä on uuden ja hieman vanhemman PlayStation -konsolin välillä. Fakta nimittäin on, että konsolien ”raudoilla” on eroa. Pelin kehittäjä alankomaalainen Guerilla Games kertoi, että peliä kehitettiin sekä PlayStation 4:lle, että PlayStation 5:lle samaan aikaan. Tämä ei luonnollisestikaan tarkoita, että he olisivat tinkineet missään määrin pyrkimyksestä hyödyntää sitä potentiaalia, minkä PlayStation 5 pelintekijöille tarjoaa. Paljon pelin kehityksestä ja testaamisesta tehtiin PlayStation 4:llä. Näin haluttiin varmistaa, että PlayStation 4:n omistajat pääsevät nauttimaan myös upeasta pelikokemuksesta ja että peli näyttää komealta myös vanhemmalla konsolilla. PlayStation 5:n kanssa on kuitenkin mahdollista viedä asiat pidemmälle.

Grafiikat ja suorituskyky

Uudet speksit tarjoavat uusia ominaisuuksia. Pelin PS5 -versiossa peli tulee pyörimään kuvataajuudella 60 ruutua per sekunti (fps, eli frames per second). Jo aiemmin tässä artikkelissa mainittu vesielementti vaikuttaa olevan uudessa pelissä tärkeässä roolissa ja PS4 ja PS5 prosessoivat vettä pelissä eri tavalla: niillä on käytössä eri mallinnussysteemi, mikä antaa PS5:lle etumatkaa, mitä tulee grafiikkaan ja yksityiskohtiin. Tämä ei luonnollisestikaan ole yllätys, sillä PS5:ssä riittää potkua.

Hahmojen ja skenaarioiden yksityiskohtien suhteen konsoleiden välillä on eroja ja samoin on valaistuksen suhteen. PlayStation 5 käyttää Ray-Tracingia. Lisäksi Aloyn, eli pelin hahmon, ympärillä oleva valo (jota Guerilla Games kutsuu ”sankarin valaistukseksi”, Hero Lighting) ei ole PS4:lle tulevassa pelissä ja loistaa siinä ainoastaan cutskeneissä. PlayStation 5:lle tulevassa versiossa valo on kuitenkin aina läsnä.

Latausajat ovat varmasti seikka, joka askarruttaa monia. Tietojen mukaan tämän hetken PS5 version lataamisessa kestää ainoastaan muutaman sekunnin. PlayStation 4:llä pelin lataaminen kestää noin kaksi minuuttia, sanoo pelin tekemisessä mukana ollut Mathijs de Jonge. Tämä ei toki ole yllätys, kun muistetaan ensimmäisen Horizonin latausajat tietokoneella.

Kontrolli ja äänet

Sekä kontrollin ominaisuudet että äänijärjestelmä ovat erilaisia eri versioissa. Tämä johtuu siitä, että pelistudio haluaa hyödyntää PlayStation 5: DualSense ja 3D Audiota maksimaalisesti. Playstation 4 ei valitettavasti omaa kumpaakaan näistä. Pelistudio ei kuitenkaan ole kertonut juurikaan yksityiskohtia näistä ominaisuuksista. PS5:n ohjaimen suhteen Guerilla Games on sanonut, että se hyödyntää tarjolla olevaa haptic feedback -teknologiaa. Tämän lisäksi R2 -napin toimintoa pyritään hiomaan huippuunsa pelissä.