
Konsoli, ohjain ja uusi Eye speksattuina

Kappas kummaa, PlayStation 4 tulee uuden peliohjaimen kanssa. Tai oikeastaan kahden. DualShock 4 -ohjain vaikuttaa kuvien ja kädessäpyörittelyn pohjalta nykyisiä PS3-ohjaimia reilusti paksummalta padilta, joka on sekä tutunoloinen että ihan outoja juttuja sisältävä ohjain.
Tuttujen padijuttujen, kuten nappien ja sauvojen lisäksi, ohjaimessa on ”paranneltu tärinätoiminto”, vähemmän latenssia langattomissa ohjauksissa, Vita-tyypppinen kosketuspinta, kuulokeliitin sekä erityinen valo, jonka avulla eri pelaajien ohjaimet tunnistetaan aiempaa paremmin.

PlayStation 4:n arkkitehtuuri eroaa merkittävästi PlayStation 3:sta. Todella merkittävän paljon. IBM:n kehittämän Cell-prosessorin arkkitehtuurin umpikuja on tunnettu jo vuosia, mutta Sonyn suora tunnustus konsolin uudesta arkkitehtuurista jo jokseenkin yllätti. PlayStation 4 on näet käytännössä PC. Tai jos ei ihan PC, niin ainakin serkku.
Sonyn mukaan ”meidän piti päästä eteenpäin Cellistä. Konsolin suorituskyky on ehdottomasti tärkeää, mutta mikään ei saa tulla pelaajan ja pelin väliin. Arkkitehtuurin on joustettava muun muassa niin, että käyttäjä esimerkiksi pääsee käsiksi kaikkeen PlayStation-sisältöön, peleihin, viihteeseen ja PlayStation Networkin tarjontaan.”

Sonyn lehdistötapahtuma on parhaillaan käynnissä jenkkilässä – ja maaginen taikasana on lopultakin mainittu. PlayStation 4.
Sonyn puhemies mainitsi jo termit ”kaikkien aikojen tehokkain pelialusta” ja viittasi, että se on ”iso askel ajattelussa, koko pelaamisen kuvio muutetaan täysin.”